<< Inauguration of the Kusenberger Chair of Oblate Studies
                                                                        Struggle and Hope in Tijuana >>

15_minutes _header

Father Charles Patrick Burrows, O.M.I. was born and raised in Ireland.  The missionary priest moved to Indonesia nearly 45 years ago in hopes to alleviate the extreme poverty in Central Java province’s Cilacap Regency.  Since that time he has made an incredible difference in the lives of countless people.

Much of Fr. Burrows’ work focuses on the poverty-stricken people of the area.  In 1976 he founded the Social Foundation for Welfare Promotion, a program meant to construct irrigation, housing, roads and other labor-intensive projects.  In 1983 he set up Yayasan Sosial Bina Sejahtera, a non-governmental organization that has helped over 25 schools.  He has set up training centers and taught the people of his community how to preserve fish and grow vegetables.

In 2012 he was selected to receive the Maafif Award, an honor for individuals who distinguish themselves in promoting development and community integration in Indonesia.  He was only the third Catholic priest to receive the prestigious award.

But one of Fr. Burrows’ ministries has proven that he will do anything and go anywhere for people in need:  he offers counsel to inmates on death row.

His prison ministry began by visiting Catholic inmates and simply offering an open mind and heart to the prisoners.  But he didn’t stop there – he offered counsel to any prisoner, no matter their religious beliefs.  “I’m a Catholic,” he said, “but I feel honored to counsel people from other religions.”

Father Burrows refuses to let the inmates on death row feel alone.  “They can’t choose how they die, but at least let them die in dignity,” he said.  He spends the hours before the executions talking to the inmates and offering comfort to them.

He has witnessed firsthand the pain and suffering of these men and women, describing the moans and cries of the convicted before they take their last breaths.  “The first time, it was seven to eight minutes, and then there were some of the other times it was 15 minutes…” he said.  But today, because of the protests and criticism, religious leaders are no longer allowed to accompany the inmates to the “shooting place.”

Father Burrows won’t give up.  He will continue to offer his support to the inmates on death row while fighting to bring them justice.  “The injustice already done cannot be reversed,” he said.  “But there is still hope that it won’t be compounded.

15_minures _die _header _spanish

El Padre Charles Patrick Burrows, O.M.I. nació y creció en Irlanda.  El sacerdote misionero fue a trabajar a Indonesia hace casi  45 años, esperando aliviar la pobreza extrema en la Regencia Cilacap de la provincia Central de Java.  Desde entonces ha hecho una diferencia increíble en la vida de innumerables personas.

Gran parte del trabajo del P. Burrows se centra en la gente pobre del área.  En 1976 estableció la Fundación Social para la Promoción del Bienestar, un programa con la intención de construir canales de irrigación, casas, caminos y otros proyectos de labor intensiva.  En 1983 fundó Yayasan Sosial Bina Sejahtera, organización no-gubernamental que ha ayudado a más de 25 escuelas. También formó centros de capacitación y enseñó a la gente de su comunidad cómo conservar el pescado y cultivar hortalizas.

En 2012 fue elegido para recibir el Premio Maafif, reconocimiento para las personas que se distinguen en la promoción del desarrollo y la integración de la comunidad en Indonesia.  Fue el tercer sacerdote católico en recibir tan prestigioso premio.

Pero uno de los ministerios del P. Burrows ha confirmado que hará lo que sea e irá a cualquier lugar por los necesitados: es consejero de los prisioneros en espera de ser ejecutados.

Su ministerio en la prisión comenzó al visitar a los reclusos católicos y ofrecer una mente y corazón abierto a los prisioneros.  Pero no se detuvo ahí; dio consejo a cualquier prisionero, sin importar su creencia religiosa. “Soy católico,” dijo “pero me siento honrado de dar consejo a las personas de otras religiones.”

El Padre Burrows se rehúsa a que los reclusos en espera de ser ejecutados se sientan solos.  “No pueden elegir cómo morir, pero al menos déjenlos morir con dignidad,” dijo. Pasa horas antes de las ejecuciones hablando con los presos, ofreciéndoles consuelo.

Ha sido testigo de primera mano del dolor y el sufrimiento de estos hombres y mujeres, describiendo los lamentos y llanto de los convictos antes de exhalar su último aliento.  “La primea vez era de siete a ocho minutos y después, en algunas de las siguientes  ocasiones fueron quince minutos…” comentó.  Pero ahora, debido a las protestas y críticas, ya no se permite a los líderes religiosos acompañar a los reclusos al “cadalso.”

El Padre Burrows no se dará por vencido.  Continuará apoyando a los reclusos esperando la ejecución y seguirá luchando por llevarles justicia.  “No se puede revertir la injusticia ya hecha,” dijo.  “Pero aún hay esperanza de que no se intensifique.”

<< Inauguration of the Kusenberger Chair of Oblate Studies
                                                                        Struggle and Hope in Tijuana >>